Pages

Apr 3, 2012

APAKAH PENGERTIAN SEBENAR MURTAD



Murtad bermaksud meninggalkan ("keluar") dari sesuatu agama. Orang murtad boleh beralih kepada agama yang lain atau memilih untuk kekal tanpa agama (ateisme). 
Terdapat juga orang yang murtad tetapi masih mengaku kekal dalam agama yang sama. 
Ini terjadi apabila seseorang itu menolak sebahagian asas kepada agama mereka tersebut tetapi patuh kepada asas yang lain. Dalam Islam, mereka yang mengaku kekal dalam Islam tetapi melakukan perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, dianggap sebagai musyrik. Kebanyakan agama menganggap murtad sebagai satu dosa. 


Faktor berlakunya gejala murtad di Malaysia 
1. Lemah pegangan agama. 
2. Jahil tentang akidah dan hukum-hakam Islam. 
3. Menyedari tentang kebaikan dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam agama lain. 
4. Faktor perkahwinan


MURTAD DALAM ISLAM
Umumnya ditakrifkan dalam Islam sebagai penolakan dalam kata atau perbuatan bekas agama mereka (murtad) oleh orang yang terdahulu pengikut Islam. beasiswa Islam berbeza pada hukuman duniawi untuk murtad, bermula dari kematian tidak ada hukuman sama sekali.

Banyak mazhab undang-undang Islam Sunah Waljamaah abad pertengahan menyatakan bahawa kemurtadan oleh seorang lelaki Muslim ialah diancam dengan hukuman mati, hanya berbeza pada sama ada untuk menghukum mati murtad selanjutnya atau memberikan yang murtad itu peluang untuk bertaubat dan dengan demikian mengelakkan hukuman. Mereka juga berbeza pada hukuman dari perempuan murtad: mati atau penjara sampai pertobatan penilaian ini masih diterima pakai oleh pelampau Islam Cendekiawan hari ini.
Abu-Hanifah dan para pengikutnya seperti ahli undang-undang Sarakhsi menolak hukuman mati bagi perempuan menyokong penjara bagi mereka sampai kembali memeluk Islam. Empat mazhab Sunah Ealjamaah utama dari syariat Islam membezakan antara kemurtadan yang berbahaya dan kemurtadan berbahaya (juga dikenali sebagai kemurtadan besar dan kecil) dalam menerima pertobatan.
Menurut Wael Hallaq undang-undang murtad tidak berasal dari Al-Quran, dan umat Islam Al-Quran Sahaja tidak menyokong hukuman kemurtadan, banyak dari mereka secara terbuka mengutuk bergantung pada ayat-ayat dari Quran yang menyokong kehendak bebas. Selain umat Islam Al-Quran Sahaja, ulama yang menentang hukuman apapun untuk murtad termasuk, Gamal Al-Banna , Taha Jabir Alalwani , and Shabir Ally.
Yang lain percaya bahawa hukuman mati hanya boleh dilaksanakan dalam kes-kes tertentu atau saat kemurtadan yang dibarengi dengan usaha untuk "membahayakan" masyarakat Muslim atau bahawa hukuman tidak hukuman mati termasuk, Ahmad Shafaat, Jamal Badawi, Yusuf Estes, Javed Ahmad Ghamidi, and Maliki jurist Abu al-Walid al-Baji.
Namun, Zakir Naik menyatakan bahawa jika bekas Muslim berbicara menentang Islam, maka yang dianggap sebagai pengkhianatan dan dihukum mati di negara yang diperintah oleh undang-undang Islam, ia juga menyatakan bahawa ia tidak tidak tahu dari setiap negara yang diperintah oleh undang-undang Islam 100%. pandangan yang dipegang oleh lain ulama Islam sezaman seperti Bilal Philips ,dan Yusuf al-Qaradawi yang kedua mengurangkan hukuman penjara sampai pertobatan dalam kes murtad yang tidak mengisytiharkan kemurtadan  sedangkan penilaian ekstrimis yang masih banyak diadopsi penyokong kematian untuk setiap-bekas Muslim, misalnya, Sheik Muhammad Al-Munajid pemilik, penulis dan pentadbir untuk laman penyokong Islam-qa.com popular bahawa penghakiman yang menyatakan bahawa meninggalkan mereka hidup "dapat mendorong orang lain untuk meninggalkan kebenaran".
Banyak Pembaharuan Muslim Sezaman, seperti Cendekiawan Al-Quran Sahaja seperti Ahmed Subhy Mansour Edip Yuksel  dan Mohammed Shahrour  have suffered from accusations of apostasy and demands to execute them, issued by extremist Islamic clerics such as Mahmoud Ashur, Mustafa Al-Shak'a, Mohammed Ra'fat Othman and Yusif Al-Badri.
Beberapa contoh terbaru menonjol dari penulis dan aktivis dibunuh kerana tuntutan murtad termasuk Mahmoud Mohammed Taha  Faraj Foda , Rashad Khalifa,Ghorban TouraniNecati AydinUğur Yüksel, dan pemenang hadiah Nobel Mesir Najib Mahfouz tercedera dalam percubaan pembunuhan, melumpuhkan dia sampai kematiannya pada tahun 2006.
Kes Abdul Rahman, seorang Afghanistan yang bertukar agama dari Islam ke Kristian mencetuskan perdebatan tentang masalah ini. Sementara dia awalnya menghadapi hukuman mati, dia akhirnya dibebaskan kerana dia dianggap tidak layak untuk diadili.

SUMBER : WIKIPEDIA

No comments:

Post a Comment

Any Comment?